Het sufferdje van de journalistiek
Het valt nog wekelijks bij Nederlanders thuis op de deurmat, het huis-aan-huisblad, niet te verwarren met de regionale krant. Het huis-aan-huisblad komt in principe bij elke Nederlander in huis, tenzij je een nee/nee-sticker op je brievenbus hebt geplakt. Maar hoe staat het er voor met die gratis weekkrant, lezen de Nederlanders het nog en in hoeverre is het huis-aan-huisblad online actief?
De Nederlandse krantenjongens en –meisjes brengen wekelijks met z’n allen zo’n 700 verschillende huis-aan-huisbladen rond. Van het Apeldoorns Stadsblad tot Barneveld Vandaag en van het Leiderdorps Weekblad tot de Parel Van Brabant. In totaal verspreiden ze ongeveer 14 miljoen weekkranten, waarbij er ruim 7 miljoen huishoudens worden bereikt. Ieder huishouden ontvangt wekelijks gemiddeld twee huis-aan-huisbladen. De bladen bevatten lokaal nieuws en bevatten vaak ook speciale bijlagen over bijvoorbeeld een feest dat in de buurt plaats gaat vinden of over partijprogramma’s rond lokale verkiezingen.
De bijnaam voor het huis-aan-huisblad is ‘het sufferdje’. De krant heeft deze naam gekregen omdat het blad ‘suf’ zou zijn. Daarnaast bestaat er het vooroordeel dat het huis-aan-huisblad voornamelijk wordt gelezen door ouderen uit de lagere sociale klassen die afkomstig zijn uit grotere gezinnen met een relatief laag inkomen. Dit is niet waar, zo blijkt uit een onderzoek van Synovate uit 2011 in opdracht van Wegener Media. Volgens het onderzoek blijkt dat het lezersprofiel van het huis-aan-huisblad breed is. De kranten worden gelezen in alle lagen van de bevolking. Het lezersprofiel vormt een afspiegeling van de Nederlandse samenleving.
Het digitale huis-aan-huisblad
Veel huis-aan-huisbladen zijn ook online actief. Sommige kranten hebben een eigen website, Facebookpagina en een digitale versie van de krant. Zo ook de huis-aan-huisbladen die Wegener Media uitgeeft. Wegener Media is de grootste uitgeverij van huis-aan-huisbladen. Ze geeft ruim 200 huis-aan-huisbladen uit, waaronder De Havenloods in Rotterdam. Eindredacteur van De Havenloods is Emile van de Velde.
Van de Velde vertelt dat De Havenloods al ruim 9 jaar online actief is en een digitale versie heeft. “In de papieren versie melden wij dat we ook online te vinden zijn en dat op onze site ook de digitale versie te vinden is.” De Havenloods heeft een Facebookpagina waar Van de Velde af en toe een nieuwsbericht plaatst. “Ik kan aan het aantal ‘likes’ zien of mensen het waarderen dat we op Facebook actief zijn.”
De reden waarom De Havenloods ook online actief is, is volgens Emile van de Velde omdat er altijd nieuws is, alleen een wekelijkse papieren versie voldoet niet in de behoefte van de burgers. “Het is ook ouderwets om niet online te zijn. Een krant van nu kan je niet als één medium zien, een krant van de huidige tijd moet ook een website hebben.” Toch wordt de papieren versie van De Havenloods beter gelezen dan de online versie. “De papieren versie is toegankelijker, hij bereikt meer mensen en de burgers hoeven niet hun computer op te starten of de website op hun telefoon te openen voordat ze bij het nieuws zijn.” Voor zover Van de Velde weet, geldt dit voor alle huis-aan-huisbladen van Wegener Media en hebben ook alle huis-aan-huisbladen een digitale versie.
Naast Wegener Media is NDC Mediagroep ook een uitgever van huis-aan-huisbladen, zij is voornamelijk actief in het noorden van Nederland. Ook NDC Mediagroep geeft aan een digitale versie van haar huis-aan-huisbladen te hebben. Een krant die onder haar hoede valt is de Heerenveense Courant. Naast een website heeft de Heerenveense Courant net als de Havenloods een Facebookpagina en een digitale versie.
Niet alleen huis-aan-huisbladen zijn digitaal te lezen, ook landelijke kranten en tijdschriften hebben een online versie, alleen moet je daar vaak voor betalen. Tenzij je een abonnement hebt op de papieren versie, dan is de digitale versie meestal inbegrepen. Zoals Emile van de Velde al zei moet je tegenwoordig ook digitaal actief zijn. Dat blijkt ook uit een onderzoek over trends in digitale media van Intomart Gfk uit 2012.
Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat 57% van de respondenten zowel de digitale als de papieren versie van een krant leest, 21% leest alleen de papieren versie, 11% alleen de digitale versie en een overige 11% leest geen van beide. Uit het onderzoek blijkt ook dat vooral smartphone- en tabletbezitters het nieuws volgen via digitale media. Je kunt dus wel stellen, afgaand op deze cijfers, dat het belangrijk is dat je als krant ook online actief bent. Zo bereik je meer lezers.
Onderschat huis-aan-huisbladen niet. Ze zijn, zo blijkt uit een onderzoek uit 2011 van TNS NIPO over mediabeleving, een waardevolle bron voor tips en ideeën. Lezers halen veel handige tips en ideeën uit huis-aan-huisbladen. De gratis wekelijkse krant staat op de tweede plaats van praktische bruikbaarheid, op nummer één staat het tijdschrift. Dus of het sufferdje nou echt zo suf is? Het is een gratis wekelijkse krant die ook nog eens met zijn tijd mee gaat en ruim 7 miljoen Nederlandse huishoudens bereikt.