Rob verbouwt tuinen
Onder het mom van: ‘Schrijf eens een blog over een televisieprogramma’, schreef ik jaren terug drie blogs over drie verschillende televisieprogramma’s. Hieronder de tweede.
Rob Verlinden heeft de ‘hoofdrol’ in Robs Grote Tuinverbouwing, wat een verrassing. Hij gaat bij mensen langs die wel eens een opknapbeurt voor hun tuin kunnen gebruiken. Samen met een team van tuinmannen gaat hij dan aan de slag. Maar dat is niet het enige in dit programma, elke aflevering verandert Jorna Spapens een interieur en kookt Jeremy Vermolen iets lekkers.
Dit programma zou niet bestaan zonder sponsoren. Elke aflevering, als er bijvoorbeeld een lading planten wordt aangeleverd, is het merk groot in beeld gebracht. Sommigen mensen vinden dit storend, ik niet. Het programma is eigenlijk min of meer een groot reclameblok, maar zo zie ik het niet. Ik zie het als een programma waarin meerdere mensen profijt hebben van iets. Rob mag lekker tuinieren en mensen krijgen een mooie nieuwe tuin. Iedereen blij.
Als ik op zondag op tijd uit mijn bed was, keek ik altijd Robs Grote Tuinverbouwing. Om een uur of elf zat ik dan met mijn moeder naar de kunsten van Rob en zijn maten te kijken. Ik ben dit programma vooral gaan kijken omdat ik zelf in een tuincentrum werkte. Eerst kende ik bijna geen enkele naam van een plant, maar nu herken ik er steeds meer. Als Rob bijvoorbeeld met anthuriums komt aanzetten, dan weet ik al dat het anthuriums zijn, voordat hij zegt dat het anthuriums zijn.
Robs Grote Tuinverbouwing gaat met de tijd mee. Nu kunnen kijkers ook via Facebook vragen of Rob hun tuintjes wat wil aanpassen. De een wil meer kleur in de tuin en de ander wil een groener balkon. Ik denk dat de kijkers van dit programma aardig wat inspiratie kunnen opdoen voor hun tuin. En ik vind dat dat belangrijker is dan het feit dat dit programma erg afhankelijk is van sponsoren. Rob maakt de Nederlandse tuinen groener.